goffertWie heeft er ideeën om de verkeersoverlast in het Goffertpark op te lossen? CDA en D66 lieten die oproep onlangs in de Nijmeegse politiek klinken. Autoverkeer dat door de wijk sluipt, verkeerd geparkeerde auto’s, bomvolle straten bij een thuiswedstrijd van NEC. Fietsers die hun stalen ros nergens kunnen stallen en geen buslijn die voor het stadion stopt. Het is omwonenden van het groene Goffertpark een doorn in het oog, net als de vele bezoekers van het volkspark. GroenLinks vindt het een prima idee om deze hardnekkige verkeersoverlast te gaan aanpakken. Het is goed te vernemen dat CDA en D66 de huidige overlast erkennen. Maar het is des te opmerkelijk dat uitgerekend deze politieke partijen deze oproep plaatsen.

Want zowel het CDA en D66 komen er openlijk voor uit dat ze in het Goffertpark een Topsportcomplex willen bouwen. Hoewel de gemeenteraad binnenkort hierover voor het eerst spreekt, zijn beide partijen tot nu toe erg positief over de plannen voor dit complex in het groen. Ze ‘geloven’ er nu eenmaal in. Dat kan en mag natuurlijk. Maar dat zet hun oproep om de verkeersoverlast aan te pakken wel in een ander daglicht. Ze stellen namelijk dat door de bouw van een topsportcomplex de overlast wordt aangepakt. Pardon? Van die redenering snapt ik helemaal niets. Onderdeel van de bouw van dit complex is immers uitbreiding van het NEC-stadion met 4.000 stoelen. Er komen honderden vierkante meters gloednieuwe kantoorruimte en  leslokalen. Dat betekent meer bezoekers en dus meer autoverkeer. Daarmee wordt het nog drukker in het Goffertpark en de wijken daaromheen. Niet alleen bij de thuiswedstrijden van NEC maar ook op andere dagen in week. Niet alleen overdag maar ook ’s avonds. De ondergrondse parkeergarage moet voor deze overlast een oplossing gaan vormen. Deze garage is opgenomen in de bouwplannen, evenals flink wat autoparkeervakken op het plein voor de Goffert. Betaald parkeren wel te verstaan. Want met de parkeeropbrengsten wordt een deel van de investering terugverdiend. En daar zit hem nou juist de crux.

Het enige dat namelijk echt helpt is het invoeren van een betaald parkerenregime in de wijde omtrek van het Goffertpark. De wethouder mobiliteit is daar eerlijk over. Een pendelbus of meer fietsenstallingen, prima plannen. Maar daarmee lossen we zelfs de huidige verkeersoverlast niet mee op. Laat staan de extra overlast van een topsportcomplex. Ik roep beide partijen op om naar de eerlijke cijfers te kijken. Daar hebben alle bezoekers en omwonenden van het groene Goffertpark recht op. De keuze is niet zo moeilijk: het CDA en D66 kunnen de verkeersoverlast die mensen ervaren echt serieus nemen. En dat betekent dat ze van hun geloof afstappen en geen topsportcomplex in de Goffert moeten willen. Want dan wordt de overlast tenminste niet groter.

Blijven de partijen echter geloven in het topsportcomplex dan kunnen ze niet volhouden dat de verkeersoverlast aangepakt kan worden met het plaatsen van fietsenrekken en een pendelbus bij een thuiswedstrijd van NEC. Natuurlijk zijn dat goede ideeën, ze hadden zo van GroenLinks kunnen zijn. Maar het enige dat echt helpt is het invoeren van een betaald parkerenregime, zodat bezoekers van NEC en het topsportcomplex daadwerkelijk in de parkeergarage parkeren. Maar D66 en het CDA willen die boodschap waarschijnlijk niet brengen. Want welke bewoner van de Muntenbuurt, Kolpingbuurt, Hazenkamp, St. Anna, Grootstal en Hatertse Hei zit daar nu op te wachten?