sluis weurtHet was maar een klein berichtje deze week in de Gelderlander en op nu.nl: door bezuinigingen van minister Schultz (Infrastructuur) zullen sommige sluizen niet meer 24 uur bediend worden. Zo ook de sluis in Weurt, waar de Waal in verbinding wordt gebracht met het Maas-Waalkanaal. Waar nu nog ieder uur van de dag een sluiswachter aanwezig is om schepen zo snel mogelijk door te laten varen, zal dat straks niet meer zo zijn.

De wachttijd voor schepen kan oplopen tot 30 minuten. En dat betekent dat er pal naast Nijmegen-West en Weurt (gemeente Beuningen) meer schepen hun motoren moeten laten draaien. Want bij deze sluis is geen walstroom aanwezig (onbegrijpelijk eigenlijk). Gevolg: meer uitstoot van fijnstof en CO2 in een gebied waar al zoveel industrie en verkeer is. Ik maak mij grote zorgen over de gevolgen van deze ongezonde keuze van de minister. De luchtkwaliteit komt hiermee verder onder druk te staan. Ik vind dan ook dat deze maatregel moet worden teruggedraaid. Want als in het gebied Nijmegen-West de normen voor luchtkwaliteit worden overschreden moet de gemeente immers maatregelen nemen. Terecht, want de gezondheid van bewoners staat voorop! Niet voor niets worden er al sinds lange tijd flink wat maatregelen genomen om de luchtkwaliteit binnen de normen te houden. Het kan toch niet zo zijn dat de gemeente straks moet betalen voor de vervuilende en ongezonde keuze van deze minister?

Los van de gevolgen voor inwoners van Nijmegen West en Weurt, is het op zich een bizarre keuze om de dienstverlening van de sluizen (en daarmee de doorstroming op het water) op de Maasroute te verslechteren. Want nog niet zo heel lang geleden is de sluis Weurt opgehoogd, zodat er grotere schepen kunnen varen. En ook de sluis bij Malden is recent flink aangepakt. Die investeringen brengen door deze kortzichtige maatregel hun geld minder snel op. Dat is slecht voor de overheid en natuurlijk ook voor de schipper, want ook voor deze ondernemer is tijd natuurlijk geld. Bovendien maakt het vervoer over water (wat een stuk schoner is dan vervoer over de weg) minder aantrekkelijk. En dat kan toch niet bedoeling zijn? Of is deze minister op zoek naar argumenten om straks de A73 verder uit te breiden en te verbreden omdat er zoveel vrachtverkeer op te vinden is? Ik mag toch hopen van niet!