bedrijventerreinHet wordt hoog tijd dat we de vinger op de zere plek gaan leggen: het heeft geen enkele zin om als gemeente te proberen bedrijven of bewoners naar jouw werkgebied te lokken. De afgelopen twintig jaar kwamen er jaarlijks 225 banen vanuit de randstad naar Gelderland. Ja, dat staat er goed: dat zijn dus (omgerekend naar inwoners) maar liefst 19 banen per jaar voor Nijmegen! Dat geldt ook voor inwoners: de natuurlijke aanwas vormt voor 75% de bevolkingsgroei. De instroom vanuit andere delen van het land nog geen 5% en in Nijmegen is die zelfs negatief: veel studenten die in Nijmegen afstuderen, gaan in de randstad op zoek naar werk. Goed dat de Gelderlander hier vandaag bij stilstaat. Conclusie: laten we ons vooral richten op de bedrijven en inwoners die er nu zijn. Stop met het uitgeven van extra bedrijfsterreinen, kantoorpanden en uiteindelijk ook woningbouw. Een gemeente zou haar pijlen moeten richten op het aantrekkelijk zijn, in plaats van zeggen dat ze aantrekkelijk is. Gert-Jan Hospers, bijzonder hoogleraar City- en regiomarketing aan de Radboud Universiteit stelt het maar al te duidelijk: voldoende opleidingsmogelijkheden en stages, traineeships en banen voor pas afgestudeerden; gevarieerd woonaanbod en voldoende groen- en recreatievoorzieningen. En voor bedrijven: goede kinderopvang, goede bereikbaarheid, ruimte voor uitbreiding, soepele vergunningen. Dat is effectiever en scheelt een hoop geld. Ik geef het de onderhandelaars voor het nieuwe coalitieakkoord graag mee. Ik heb zelf in Tilburg dhr. Hospers dit ontwapenende betoog horen houden, volgens mij wordt het tijd hem te vragen dit op het Nijmeegse stadhuis ook maar eens te doen.